Behalen Franse licentie:

Vraagje over theorie? Heb je een interessante tip? do it here!
Koene

Behalen Franse licentie:

Berichtdoor Koene » Di Sep 21, 2010 7:22 pm

Behalen Franse licentie:
Voor de piloten die de Franse licentie zouden willen behalen.

Na overleg met Debaque Didier (Examinator Frankrijk)zou hij bereid zijn een theoretische sessie en het praktisch examen voor Belgische piloten af te nemen.
Alvorens deel te nemen aan deze sessie moeten wij er vanuit gaan dat elke deelnemer reeds voldoende theoretische en praktische bagage bezit zodat Didier deze korte cursus niet vanaf ‘nul’ moet beginnen.
Eerst komend theoretisch examen : 09 nov 2010.
Aan de geïnteresseerden stel ik om:
1/uw naam op dit forum te melden (zo weten wij ook wie er wenst aan deel te nemen).
2/ zich zelf in te schrijven via http://www.topdot.be/tijdelijk/EXAMEN-ULM.pdf

DOOR U TE ONDERNEMEN STAPPEN:

1. Vooraf: moet u eerst het theoretisch boek ‘Le manuel du pilote ULM’ aanschaffen en doornemen**.
2. Zich zelf inschrijven voor de theoretische sessie + praktisch examen: gaat door op vliegveld in ‘Vitry en Artois’ / Frankrijk op 23 oktober ( reservedatum:30 okt)
---- In zijn leslokaal zal hij als voorbereiding op het theoretisch examen, een theoretische sessie te geven (verschillen Belgie <-> Frankrijk, theminologie …) + afname van een proefexamen . Na het proefexamen worden alle vragen besproken.
---- Afleggen praktisch examen*. Deze die willen kunnen op die dag het praktisch examen al afleggen. Met een beetje vliegervaring kan dit zeker geen probleem zijn!
---- Administratieve hulp bij het invullen voor inschrijving van een toestel in Frankrijk.

Vergoeding: (theoretische les, afname praktisch examen, administratie brevet) zie
http://www.topdot.be/tijdelijk/EXAMEN-ULM.pdf
Caisse d'Epargne Nord France Europe
agence 54/56 rue Nationale 59000 Lille
n° de cpte : 08104371420 01
IBAN : FR76 1627 5006 0008 1043 7142 001

3. Afleggen theoretisch examen in de Prefecture van Rijsel: Men moet zich vooraf inschrijven om deel te kunnen nemen aan het examen.
.

-------------------------------------------------------------------------------

* Alleen theorie voor de Piloten die deelnamen aan de reis in Tunesie.

** Het boek ‘LE MANUEL DU PILOTE ULM’ is de referentie om het theoretisch examen met succes af te leggen. De eenvoudigstigste manier om dit boek te kopen is via internet:
http://commerce.ciel.com/Adventure/?__s ... de('C6110') Ga naar: --> boutique --> LIBRAIRIES BOOKS
Voor de piloten die wat problemen hebben met de Franse taal stel ik voor om vooraf de theorie uit hun Nederlandstalig exemplaar eens door te nemen . Hierdoor zal uw de theoretische kennis een opfrisbeurt krijgen en wordt het daarna een stuk makkelijker om het Franstalig exemplaar te leren.

Groeten

Koen

micheldekerpel

Berichtdoor micheldekerpel » Wo Sep 22, 2010 7:14 am

Bedankt Koene voor de uitleg , toch een hele boterham als je het mij vraagt. Ook de online vragen beantwoorden valt tegen met de kennis die we in onze cursussen hebben opgedaan.

Koene

Niet onoverkomelijk

Berichtdoor Koene » Do Sep 23, 2010 4:32 pm

Ik meen me te herinneren de er destijds (anno 1991?) 8 op 10 waren geslaagd door max 2 maal aan het examen deel te nemen.

Één piloot (Boudewijn) was zelf onmiddelijk geschikt was om monitor te worden 90%.

Gr

Koen

ExpAir
Locatie: Lintsesteenweg 307, 2570 Duffel 015/31.05.87 --- 0495/10.40.30

Berichtdoor ExpAir » Do Sep 23, 2010 4:54 pm

Idd als je dat wil schrijf je dan hoedanook in (vooraf te melden!!!!!!!) dat het examen moet gelden voor monitor. Heb je voldoende dan is dat in orde en geld je examen voor beide. Heeft dus geen nadelen alleen voordelen. Had in 2000 39/40. ze hadden me liggen op één triki vraag. Heb toen 2 documenten gekregen. Ik veronderstel dat Boudewijn dat ook zo gedaan heeft.
<b>Aktiviteitenkalender</b> , meteo , <b>complete linkenpagina</b> , informatieve documenten en tweedehands op :Afbeelding

Bluebird

Berichtdoor Bluebird » Do Sep 23, 2010 6:25 pm

ik zal er zijn,
koene, kan je me je effe een maitlje sturen (filip_peremans@hotmail.com)
"It's not how many flights you have, It's what you've done with the flights you've had"

Koene

Berichtdoor Koene » Do Sep 23, 2010 7:56 pm

Was anno 2001 ipv 1991

Gert

Berichtdoor Gert » Do Sep 23, 2010 10:11 pm

boek is besteld,
9 november is misshien wel wat kortdag,
maar de sessie met Didier op 23/10 wil ik niet missen.

Als we dan toch terug aan de examen/schoolperiode denken, is 't misschien ook mogelijk om na de theoretische oefensessie en het praktisch exaam een cantus in zijn leslokaal te organiseren.

dj kurt

Berichtdoor dj kurt » Za Sep 25, 2010 8:22 am

koen kan je eens uw gsm nr door mailen zo graag enkele vragen willen stellen

kurt.crombez@pandora.be

met vriendelijke groeten

kurt
:roll:
Een piloot die ze ziet vliegen is nooit grappig.

gert l

Berichtdoor gert l » Di Okt 05, 2010 7:01 am

Ik heb het franse boek ook besteld en gisteren ontvangen.
Theorethische sessie 23/10 wil ik zeker meevolgen, examen van 9/11 hangt af van de tijd die ik kan vrijmaken om me het franse jargon eigen te maken.

flyingroel

Berichtdoor flyingroel » Di Okt 05, 2010 11:33 am

In tegenstelling tot wat Hans hierboven vermeld, kan je enkel inschrijven voor het examen als monitor, indien je reeds een brevet als piloot hebt bekomen.

Roeland

ExpAir
Locatie: Lintsesteenweg 307, 2570 Duffel 015/31.05.87 --- 0495/10.40.30

Berichtdoor ExpAir » Di Okt 05, 2010 11:35 am

@flyingroel : zeker van Roeland want dan is ook dat alweer veranderd... tot spijt van wie het
<b>Aktiviteitenkalender</b> , meteo , <b>complete linkenpagina</b> , informatieve documenten en tweedehands op :Afbeelding

flyingroel

Berichtdoor flyingroel » Di Okt 05, 2010 11:40 am

Staat vermeld op de inschrijvingsformulieren.

gert l

Berichtdoor gert l » Wo Okt 06, 2010 7:03 am

Dit staat op het formulier met de info ivm de theoretische sessie + praktisch examen:

candidat libre :
* 90 euros avec l’€quipement personnel (paramoteur complet identifi€ en France),
* 120 euros avec moteur personnel + voile de l’€cole (identifi€e en France) ou
* 180 euros avec l’€quipement de l’€cole (carburant et assurance inclus)
D€livrance du brevet : taxe a€ronautique de 80 euros

Mijn vraagjes:
Mag er gevlogen worden tijdens de praktische proef met een niet in Frankrijk ingeschreven scherm? (ik denk zelf van niet)
Indien nee: wordt het scherm ter plaatse ingeschreven en kan er dan alsnog mee worden gevlogen?
Of is enkel optie 3 mogelijk: vliegen met een scherm van de school ter plaatse?
of optie 4: scherm inschrijven en op een later tijdstip met dit scherm praktische proef doen.

Vraagje aan Koene:
ik begrijp het toch goed dat iedereen zichzelf moet inschrijven voor 23/10? (of 30/10)

flyingroel

Berichtdoor flyingroel » Wo Okt 06, 2010 11:33 am

Wie zijn toestel en scherm in Frankrijk wil laten inschrijven moet zich daarvoor wenden tot de Direction Générale de l'Aviation Civile. Je kan inderdaad eerst het materiaal inschrijven en pas daarna een praktisch examen afleggen met eigen materiaal. Inschrijven bij het examen zelfis niet mogelijk.
Een identificatie-document voor een ULM (paramotor wordt in Frankrijk in bij de ULM gerekend) blijft 2 jaar geldig en kan daarna op eigen aanvraag verlengd worden. Bij een inschrijving is het mogelijk om het toestel samen met het scherm als één geheel in te schrijven.

micheldekerpel

Berichtdoor micheldekerpel » Wo Okt 06, 2010 11:50 am

Ik hou het voor bekeken, heb de tijd en energie niet om die hele administratieve molen te ondergaan.
Hopelijk brengt het Belgische KB soelaas , intussen beperk ik mijn vliegen in Frankrijk tot Basse Ham.
Toch veel succes voor de mannen die het wel zien zitten.

Koene

Berichtdoor Koene » Wo Okt 06, 2010 5:37 pm

Gert,

Dit staat op het formulier met de info ivm de theoretische sessie + praktisch examen:

Mijn vraagjes:
Mag er gevlogen worden tijdens de praktische proef met een niet in Frankrijk ingeschreven scherm? (ik denk zelf van niet)
Indien nee: wordt het scherm ter plaatse ingeschreven en kan er dan alsnog mee worden gevlogen?
Of is enkel optie 3 mogelijk: vliegen met een scherm van de school ter plaatse?
of optie 4: scherm inschrijven en op een later tijdstip met dit scherm praktische proef doen.

Vraagje aan Koene:
ik begrijp het toch goed dat iedereen zichzelf moet inschrijven voor 23/10? (of 30/10)

We hebben destijds ons examen in Frankrijk afgelegd met eigen (niet ingeschreven) materiaal. Ik ben ervan overtuigd dat dit nu ook geen probleem zal zijn. Maar voor alle zekerheid zal ik het hem nog eens vragen en jullie hierop antwoord geven.
De mannen die meewaren op reis in Tunesie moeten hun praktisch examen NIET meer afleggen. Zij hebben daar aan Didier hun bekwaamheid bewezen.

Gert, iedereen moet zichzelf inschrijven. Momenteel heb ik te weinig tijd om daar als tussenpersoon te fungeren.

OPGEPAST: RESERVEDATUM 30/10 GAAT NIET DOOR !!! Hij vertrekt vroegtijdig naar Tunesie. reservedatum wordt later medegedeeld

Aan Michel: Jammer, dit is de gelegenheid om in groepsverband uw toestel in te schrijven.

Groetjes,

KOEN

Terug naar “Theorie & Tips”