Speedsysteem

Vraagje over theorie? Heb je een interessante tip? do it here!
Gebruikersavatar
Cors
Berichten: 125
Lid geworden op: Wo Apr 11, 2007 1:01 pm
Locatie: Rijnsburg

Speedsysteem

Berichtdoor Cors » Vr Apr 30, 2010 1:23 pm

Hallo allemaal ,

Omdat met het speedsysteem vliegen nogal zwaar is ga ik het volgende uitproberen , dit monteer ik aan mijn harnas (eenvoudig) te doen,
met ook nog 2 extra katrollen voor 8mm lijn , anders slipt de lijn over de remkatrol.

Als dit goed gaat werken zou mooi zijn ,hoor ook graag de bedenkingen van jullie over dit plan?

http://www.ronstan.com/marine/product.a ... No=RF46101


Groetjes Cors.

Gebruikersavatar
Cors
Berichten: 125
Lid geworden op: Wo Apr 11, 2007 1:01 pm
Locatie: Rijnsburg

Berichtdoor Cors » Vr Apr 30, 2010 1:37 pm

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
parafun
Berichten: 867
Lid geworden op: Za Apr 07, 2007 9:11 am
Locatie: Zingem - Belgium
Contact:

Berichtdoor parafun » Vr Apr 30, 2010 1:49 pm

Ja,



Zet dit systeem de speedbar vast in deze positie? Indien ja, dan heb ik sterke bedenkingen over de veiligheid:
Eerlijk gezegd vind ik het geen goed idee dat je het speedbar systeem kan vastzetten.
Als er iets gebeurd moet uw glider automatisch kunnen herstellen en met een gelockte speedbar zal het scherm hoogstwaarschijnlijk niet naar behoren kunnen herstellen.
Het scherm is zeker in deze configuratie niet getest en zeker ook niet gekeurd.

Ik zou dat dus zeker niet doen.

Wat bedoel je met zwaar. Je hebt toch kracht genoeg in je benen?

Een goede truuk is,als je lang wil vliegen op speedbar, is gewoon rechtstaan op de speedbar. Je moet echt wel uit je zitje durven gaan en echt gaan staan.
Klinkt misschien wat bizar, maar probeer het maar eens.

Zo hoef je geen druk meer uit te oefenen op je benen, en het is nog redelijk comfortabel ook. Ik ken er zo die dat uren hebben vol gehouden.
Laatst gewijzigd door parafun op Vr Apr 30, 2010 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vliegende groeten
Patrick Vandenbulcke
http://www.parafun.be

Gebruikersavatar
ExpAir
Berichten: 932
Lid geworden op: Ma Apr 09, 2007 7:19 am
Locatie: Lintsesteenweg 307, 2570 Duffel 015/31.05.87 --- 0495/10.40.30
Contact:

Berichtdoor ExpAir » Vr Apr 30, 2010 2:06 pm

Niet doen Cors.
<b>Aktiviteitenkalender</b> , meteo , <b>complete linkenpagina</b> , informatieve documenten en tweedehands op :Afbeelding

Gebruikersavatar
Cors
Berichten: 125
Lid geworden op: Wo Apr 11, 2007 1:01 pm
Locatie: Rijnsburg

Berichtdoor Cors » Vr Apr 30, 2010 2:54 pm

Hoi,

Je zet de speedbar NIET vast , want wanneer je de uitgeoeffende kracht
verminderd is de katrol weer vrij.

Kijk maar eens naar de werking ,ze verkopen het in zeilboot benodigheden winkels.

Cors

Gebruikersavatar
parafun
Berichten: 867
Lid geworden op: Za Apr 07, 2007 9:11 am
Locatie: Zingem - Belgium
Contact:

Berichtdoor parafun » Vr Apr 30, 2010 3:01 pm

Ik zou het toch nog altijd niet doen.

Hoe meer van die dingen op je paramotor, hoe meer die kunnen kapot gaan. Zeker op (levens) belangrijke functies zou ik toch niet te veel experimenteren. Stel dat er iets verkeerd gaat en je moet gaan landen met halve, volle of assymetrische speedbar enz....

Dit is alleen maar om problemen vragen naar mijn mening.
Vliegende groeten

Patrick Vandenbulcke

http://www.parafun.be

Gebruikersavatar
Cors
Berichten: 125
Lid geworden op: Wo Apr 11, 2007 1:01 pm
Locatie: Rijnsburg

Berichtdoor Cors » Vr Apr 30, 2010 3:37 pm

Patrick,

Als je uit je zitje gaat en op je speed gaat staan , dan is er VEEL meer tijd
nodig om je speed te ontlasten.

Cors

Gebruikersavatar
parafun
Berichten: 867
Lid geworden op: Za Apr 07, 2007 9:11 am
Locatie: Zingem - Belgium
Contact:

Berichtdoor parafun » Vr Apr 30, 2010 3:47 pm

Dat denk ik niet ze
heb je veel tijd nodig om je op een stoel te zetten?

Met mijn afgetraind lichaam doe ik dat toch in minder dan 1 seconde.
Vliegende groeten

Patrick Vandenbulcke

http://www.parafun.be

stef2
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Apr 09, 2007 11:46 pm
Locatie: Berg-Kampenhout

Berichtdoor stef2 » Za Mei 01, 2010 5:56 am

Ik had een paar harken's gemonteerd.werkt goed..Nu de ronstans zijn populairder,ze worden gebruikt in parapentecompetities on high level,ikzie der geen kwaad in..


http://www.paraglidingforum.com/viewtop ... n&start=60

stef2
Berichten: 1105
Lid geworden op: Ma Apr 09, 2007 11:46 pm
Locatie: Berg-Kampenhout

Berichtdoor stef2 » Za Mei 01, 2010 6:01 am

Nu als je speedbar slecht afgesteld is en je duwt volle bak en je zit niet in de goeie positie(te gestrekt of te weinig) krijg je de daver op je benen na 15 minuten,khoop dat het helpt...

Gebruikersavatar
Cors
Berichten: 125
Lid geworden op: Wo Apr 11, 2007 1:01 pm
Locatie: Rijnsburg

Test speed

Berichtdoor Cors » Vr Mei 14, 2010 8:56 pm

Bij deze wil ik graag mijn bevindingen van het met speed vliegen mbv de Ronstan katrollen vertellen.

Vanavond het systeem uitgetest, en ik moet zeggen dat als je lange tochten maakt ,en veel gebruik maakt van het speedsysteem, toch wel
relax vliegt , het kost namelijk stukken minder spierkracht.

Nu heb ik ook nog een andere vraag over de glider, (Fusion)
wanneer het een beetje turbulent is en vliegt met de trims open waarbij
je ook nog de speed erbij gebruikt , snijd de glider meer door de turbulente lucht en lijkt het alsof je bijna niets meer hievan voelt.

Mijn vraag aan jullie is of dit de glider werkelijk stabieler maakt in deze omstandigheden.

Je zou zeggen van wel , meer druk in je scherm door de hogere snelheid
en omdat het een reflex glider is , je ook nog de werking van de
stabilo (reflex) hebt.

Wie weet hier mij de juiste info over te vertellen.?

groetjes Cors.

jurg
Berichten: 55
Lid geworden op: Za Mei 19, 2007 7:43 pm
Locatie: poortvliet
Contact:

reflex

Berichtdoor jurg » Vr Mei 14, 2010 11:12 pm

Hoi Cors,

Op het moment dat je de speedbar uit trapt en de trims open hebt, hangt het hele gewicht aan zeg maar de helft van je scherm. De c en d lijnen zijn geheel ontlast, misschien bij de Fusion ook een mindere belasting van je B lijnen. Hierdoor krijg je een "enorme" snelheid. Omdat je de belasting van het vliegende gedeelte groter maakt is de kans op een inklapper kleiner.

De glider voelt m.i. niet harder aan omdat je meer snelheid hebt, maar is eerder een gegeven van bovenstaande factoren. Doordat je meer snelheid maakt is de tijd dat je door de turbulentie vliegt ook weer korter als het ware.

Ik vergelijk het altijd met een zeer luxe auto(non reflex) en een sport auto(reflex) De luxe auto deint lekker na, na elke hobbel en je bent dus langer in beweging. De sportauto daarentegen vliegt over de hobbel en na de hobbel is het direct weer rustig.

Ik heb er tijdens een tochtje over na zitten denken9al weer een jaar of 2 geleden), over hoe ik dit uit moest leggen en dit was tot nog toe mijn beste verhaal. Mocht iemand een andere mening of vergelijk hebben, dan hoor ik deze graag.

Groeten Jurg
www.skydance.nl
earn your wings in a blue sky


Terug naar “Theorie & Tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten