vliegen in thermiek

Vraagje over theorie? Heb je een interessante tip? do it here!
joeriboeri

vliegen in thermiek

Berichtdoor joeriboeri » Wo Aug 07, 2013 10:29 am

Hier een vraagje voor de piloten met msschn wat meer (vrijevlucht)ervaring:
Ik vlieg nu een dik jaar paramotor en had van meet af aan de bedoeling om ook te proeven van thermiekvliegen. Ik vind vliegen "in de beuter" 's morgens en 's avonds wel plezant, maar wil ook af en toe wat actiever vliegen. Ik heb de laatste maanden wat info opgezocht op sites en fora rond het item en heb intussen enkele "preuven" gedaan: naast de occasionele droge thermiek ben ik al enkele malen in de namiddag gaan vliegen bij ideale omstandigheden; met motor tot op 4-500m en dan proberen te centeren op de thermiek. Vanaf 7-800 m leg ik dan de motor volledig af. Op die hoogte is het soms nog serieus zoeken en werken om de thermiek te blijven volgen(zeker als er redelijk wat wind is en men de "slurf" moet inschatten), maar eenmaal hoger wordt dit centreren makkelijker en dichtbij cloudbase gaat het me soms zelfs iets té goed ! En dat is mijn eigenlijke vraag: stopt de lift onder de wolk uiteindelijk, of moet er worden opgelet om niet in de wolk te worden gezogen? Nu maak ik me telkens uit de voeten (of uit de vleugels) en merk dat -tegen dat ik vanonder de wolk weg ben- er alweer makkelijk 100 a 150m bijkomen op mijn hoogtemeter zonder dat ik daarvoor iets hoef te doen. Dit vind ik momenteel-msschn uit onwetenheid- nog een beetje creepy :cry: .
Tips zijn welkom, en moest er iemand met ervaring es samen met mij willen vliegen of erover praten....

Alvast bedankt !

crisclaessens

Re: vliegen in thermiek

Berichtdoor crisclaessens » Wo Aug 07, 2013 9:19 pm

crisclaessens

Berichtdoor crisclaessens » Wo Aug 07, 2013 9:21 pm

Joeri,

Je mag altijd eens komen vliegen samen, ... ik doe niet anders dan 's middags te vliegen in Thermiek :-)
(of een stage thermiek volgen kan ook)

jan

Berichtdoor jan » Do Aug 08, 2013 6:26 pm

Joeriboeri

Als je iets beter op de hoogte wil worden van de wolken en meteo , kan je best eens volgende boeken aanschaffen ,eens je deze doorgenomen hebt zal je met een gerust hart in thermiek kunnen vliegen en de meteo beter kunnen inschatten

En een aanrader eens je voor thermiek vrije vlucht of paramotor gaat , doe een paar siv stage dat je weet wat u te wachten staat en wat je moet doen als het misgaat !

Thermal flying2
schermvliegen
thuis in de lucht

je kan ook les volgen bij
http://www.luckymeteo.be/

Terug naar “Theorie & Tips”