Motor stoppen zonder switch

Alles wat te maken heeft met veiligheid van parapenten, paramotor.
Bartrood

Motor stoppen zonder switch

Berichtdoor Bartrood » Di Feb 24, 2009 9:35 pm

Stel: ik vlieg op 200 meter hoogte en om één of andere duistere reden slaag ik er niet in de motor met de drukknop (Simoninni, geen vrijloop prop) te stoppen. De motor staat en blijft op volle gas (bijv. kabel naar carburator geblokkeerd). Hoe stop ik dan m'n motor?

M'n luchtinlaat zit volledig aan de propkant, afdekken onmogelijk --> valt af
M'n bougie lostrekken, is buiten bereik --> valt af
M'n brandstofdarm dichtknijpen, kan ik niet aan en te weinig kracht voor --> valt af

Met m'n brandstofpompke bij pompen?
Met m'n duim blindelings de carburator een halve slag extra open of dichtzetten? Ik heb een referentie die me zou moeten garanderen dat ik niet in de prop kom...

Is dit slecht voor de motor? Zou de motor effectief stoppen?

Andere ideeën?

Gertboullart

Berichtdoor Gertboullart » Di Feb 24, 2009 10:12 pm

Zeer terechte vraag!
Ik heb beide al meegemaakt maar gelukkig niet tesamen.
1e keer: motor blijft op volle gas draaien. Ik verzeker je dat je dan begint
te zweten. Mocht dan ook de afdrukknop niet werken, hoe kom je dan in
's hemelsnaam (letterlijk en figuurlijk) naar beneden?
Ook al twee keer afdrukknop gehad die niet werkt (wat ik pas merk na
het landen).
Eigenlijk zou elke motor dus over een reservestopsysteem moeten beschikken.Suggesties zijn inderdaad zeer welkom

parabenoit

Berichtdoor parabenoit » Di Feb 24, 2009 10:25 pm

Yoeps,

Redelijk simpel op te lossen e. Ge onderbreekt de kabel die naar uw stopknopke gaat en steekt daar een vrouwelijk jack-kabeldeel-fichke tussen. Daarna neemde een mannelijk jack-fichke en soldeerd daar een brugske in. Plaatst ge nu het manneke in het meiske (gelijk thuis) dan is het circuit terug gesloten en kunde uw motor starten. Zitte daarboven in de shit, trekt dan da manneke uit het vrouwke en pattat, tis gedaan.
Kunt da vrouwke ergens op het net bevestiggen en aan het manneke een koordeke hangen dajt nie kwijt zijt.
Tis maar een ideetje e.

greets

parabenoit

Berichtdoor parabenoit » Di Feb 24, 2009 10:27 pm

Een jack fiche is zo'n fiche die aan een koptelefoontje van bv. de computer hangt.

greets

parabenoit

Berichtdoor parabenoit » Di Feb 24, 2009 10:30 pm

Ow zekers, kben verzekers aan het missen.
Ge moet nie onderbreken maar net een kortluiting maken.

flyingroel

Berichtdoor flyingroel » Di Feb 24, 2009 10:35 pm

als ge bij uw brandstofpomp (peerke) kunt komen, dan valt de motor gegarandeerd stil na enkele keren pompen.

parafun

Berichtdoor parafun » Di Feb 24, 2009 10:37 pm

idd Benoit ge zijt u aan het vernissen.

Ik denk dat het veiligste systeem zou zijn een apparte knop (eenvoudig bereikbaar, vast op de kooi) die rechtstreeks de ontsteking onderbreekt (net zoals bougie kap er af trekken)

Of misschien nog simpeler... een koordeken aan uw bougiekap vastmaken en op je harnas monteren..... en aftrekken die handel....
é é é is da geen idee .... w8 ik vraag een patent aan... nie doorvertellen é

o en gert: finaal kom je wel naar beneden hoor, t'is alleen lang w8'ten :)

Natuurlijk dikke shit als je met zelfonteking zit ( en teken zijn nie gezond é)..... of misschien nog een idee een omleiding van de benzine maken en er een kraantje opplaatsen

Oh vroeger was dat allemaal veel simpeler.... gewoon motor afwerpen... weg die handel (see FB)
Vliegende groeten
Patrick Vandenbulcke
http://www.parafun.be

robvdb

Berichtdoor robvdb » Wo Feb 25, 2009 12:52 am

Afbeelding

zit er standaard op bij nirvana :p.

Gertboullart

Berichtdoor Gertboullart » Wo Feb 25, 2009 10:59 pm

Beste Benoit, ik ben benieuwd om je systeem te zien en of het werkt.
Beste Roel, pompen op de peer lukte niet met mijn motor. We hebben het bij timetofly uitgeprobeerd (opgehangen aan de schommel).
Beste Patrick, aan een systeem om je bougiekapje af te trekken hebben we ook gedacht. Wie ontwikkelt zoiets? En wat als je reserve in een nekcontainer zit?

Vliegensvlugge groet aan iedereen en tot zaterdag!

Pegasus

Boudewijn talpe

Berichtdoor Boudewijn talpe » Wo Feb 25, 2009 11:58 pm

al eens aan het membraam gedacht ?
een klein darmpjen van de opening van het membraam (carburator ) naar een plaats naast je hoofd +- 50 cm ,doet wonderen .
goed voor , vergeten op te pompen .lang thermiek gevlogen zonder motor ,en de stop doet het niet meer .
2 sec blazen en het is opgelost

stef2

Berichtdoor stef2 » Do Feb 26, 2009 1:22 am

Hehe dat heb je goed onthouden Boudewijn. Je moet het darmke wel in het harnas verbergen zodat de wind er niet aankan...
Ja da systeem is in 10 minuten gemaakt dank zij mijn variante: de rivette ipv darm der op te lijmen . rivette derin en de pin deruit,darm derop en kees is klaar...Heb dit systeem op mn vittorazi... Idee komt Jabba,in polen 2008 gezien en gekopieerd van Chilvers.

stef2

Berichtdoor stef2 » Do Feb 26, 2009 1:28 am

Maar de kans dat je zoiets meemaakt is heel klein,alhoewel toch 1maal gezien in China:sluiting + cravatte,verschieten-Gashendel los gelaten en in de prop,resultaat:full gaz onder een reserve...

Ghekiere Pascal

Berichtdoor Ghekiere Pascal » Do Feb 26, 2009 2:32 pm

Ik heb het opgelost met een fietskabel, kost geen geld en is snel geklaard. En niet onderhevig aan wind.

Groeten Pascal

Frederik

Berichtdoor Frederik » Do Feb 26, 2009 8:05 pm

Anders Gert simpel wachten tot uw naft op is. Gelukkig geef je dan vol gas en gaat dat dus rapper. Alleen nu en dan oren (grote) trekken of een spiraalke om den Everest niet over te vliegen. :D

parabenoit

Berichtdoor parabenoit » Do Feb 26, 2009 11:58 pm

Gertje,

Voor alle duidelijkheid, mijn idee berust op de onderbreking van het circuit maar ge zijt daar geen klo..n mee. Ge moet het circuit juist kortsluiten. Het is nog steeds mogelijk met een jack maar dan met een verbreekconctact. (net alsof ge ne koptelefoon in uwe stereo steekt en de luidsprekers uitvallen). Kdenk eerlijk gezegd da ge beter zijt met de carburator of de benzinetoevoer te beïnvloeden dan elec te gaan werken zoals stef en co zeggen. Der moet maar een kabelschoentje van uw bobine afschuiven en ga staat daar met uw reserve-stop-systeem.

Kga vanaf nu drie keer nadenken voordak iets neerschrijf want kheb gezien da ge da ier ni meer kunt corrigeren. Klo.. systeem :D

stef2

Berichtdoor stef2 » Za Mar 14, 2009 10:08 pm

Boudewijn zei:
''al eens aan het membraam gedacht ?
een klein darmpjen van de opening van het membraam (carburator ) naar een plaats naast je hoofd +- 50 cm ,doet wonderen .
goed voor , vergeten op te pompen .lang thermiek gevlogen zonder motor ,en de stop doet het niet meer .
2 sec blazen en het is opgelost''

correctie:Op full gas werkt het blazen niet,zuigen daarentegen wel... :o
Vandaag dit getest samen met Vincent en ook de 2 V2's getest,89 per uur wind int gat om 17 uur op 150m hoogte.

Terug naar “Veiligheid”