Bijeenkomst PM in de streek van Reims

Zin om een vliegtreffen te organizeren?
Samen ergens gaan vliegen?
Dan is dit de plaats om uw bericht te plaatsen.

stefanvercambre

Bijeenkomst PM in de streek van Reims

Berichtdoor stefanvercambre » Zo Aug 29, 2010 7:39 pm

Op 9 en 10 october is er een PM bijeenkomst in Reims ( Base ULM de Puisieulx). De Champagnestreek. Een mooie streek om te vliegen.

http://automnaleparamoteur.blogspot.com/

Volgens de organisatie is het aantal plaatsen beperkt, dus inschrijven is noodzakelijk (je kan inschrijven om te vliegen en ook voor de maaltijden... de Belgen betalen ter plaatse). Mogelijkheid tot camping

Nu maar (zoals gewoonlijk) hopen op goed weer.

Beste groeten.
Stefan

Jean-Paul

Re: Bijeenkomst PM in de streek van Reims

Berichtdoor Jean-Paul » Ma Aug 30, 2010 9:04 pm

Bij deze ben ik ingeschreven.

Jean-paul

micheldekerpel

Berichtdoor micheldekerpel » Di Aug 31, 2010 6:59 pm

Stefan, hoe zit het met de licenties?

stefanvercambre

Berichtdoor stefanvercambre » Wo Sep 01, 2010 8:22 am

Normaal gezien moet je in Frankrijk een Franse licentie hebben (en toestel ingeschreven in Frankrijk). Zolang PM niet officieel erkend is in België, is het Belgisch federatiebrevet die wij hebben in Frankrijk niet erkend als geldig brevet. Eenmaal de sport in België wel geregelementeerd wordt, zal dit geen probleem meer zijn.
Nu zijn ze in Frankrijk wel erg vlieg-minded, in all takken van de vliegsport en gaan ze nooit uw brevet opvragen. Tenzij....in geval van ongeval, inbreuken,...En dan is er ook nog de verzekering : deze dekt normaal gezien alle (of de meeste landen), alleen als je voldoet aan de wetten van dit land. En in feite, vermits ons brevet een federatiebrevet is (en geen "staats"brevet, goedgekeurd door het Bestuur der Luchtvaart) voldoen we met ons Belgisch brevet niet, ook dus niet wat verzekering betreft.

Nu is er ook de FAI kaart die we hebben.. Deze zou (zoals in Basse-Ham) misschien wel geldig zijn om te vliegen voor bepaalde events. Maar daarvan ben ik niet zeker. Ik informeer nog even.

Groeten.
Stefan

Jean-Paul

Berichtdoor Jean-Paul » Wo Sep 01, 2010 11:21 am

Dag Stefan,

Wat onze brevetten betreft heb je gelijk, maar onze verzekering dekt wel onze vliegactiviteit, om het even welk land zie de polis op de site van de federatie. Voor Aviabel geld enkel dat je een vliegbrevet hebt: oefenlicentie of pilotenbrevet.
Zoals je aanhaalt is het mogelijk dat je met een FAI kaart in Frankrijk kan vliegen, enkel dient de organisatie dit aan te vragen aan het bestuur der luchtvaart.
Normaal gezien zal men niet snel je documenten controleren, daarom is het misschien verstandig je lidmaatschapsnummer in je scherm te plaatsen. Wanneer men controle doet, kan je steeds aantonen met je lidmaatschapskaart waar je lidnummer ook op vermeld staat dat je "ook al is het niet officieel" toch beschikt over de nodige documenten.
Nogmaals, dit is uiteraard niet de juiste manier, maar ik heb daarmee nog nooit problemen gehad. Uiteraard moet je niet de zot gaan uithangen want dan hang je er wel aan.
Vriendelijke groeten
jean-paul

micheldekerpel

immatriculatie

Berichtdoor micheldekerpel » Wo Sep 01, 2010 3:03 pm

@ Jean Paul,

Het lidmaatschapnummer in scherm zit er toch aan te komen en wil dat nu ook al doen, maar graag had ik geweten of het blijft bij lidmaatschapnr of komen er ook een groep letters voor , zoals OO- voor de vliegtuigen ,
Is er ook een minimum grootte vd letters bepaald? en afstand vd aanvalsboord?
Ik heb geen zin om letters in te kleven en nadien te moeten horen dat het anders moet.
Zijn die letters waarvan er een reeks verkocht zijn in Matagne goed, want daarvan zijn de afmetingen gekend. Ik denk dat het de letters zijn waarover den Benny in éen van zijn topics schreef(met foto's)
http://paramotorforum.be/viewtopic.php?t=2340
Als die standaart er nog niet is zou u die misschien reeds kunnen opmaken en meedelen aan de leden?

Dank
Michel

stefanvercambre

Berichtdoor stefanvercambre » Do Sep 02, 2010 7:42 am

Dag Jean-Paul,

OK, goed te weten dat we dan wel degelijk verzekerd zijn in het buitenland.
Voor degene die geen Frans brevet hebben, bij de inschrijving voor dit treffen, gebruik het nummer van je Belgsich brevet en verzekering en voor degene die een FAI kaart hebben kan je er ook dit nummer op zetten. Zoals Jean-Paul vermeldt, als je "gewoon" vliegt, zal er niemand ooit iets vragen.

Groeten.
Stefan

vliegertje

Berichtdoor vliegertje » Wo Sep 08, 2010 4:46 pm

zie zo stefaan heeft me in geschreven we gaan eens kijken hoe reims er uit ziet van uit de lucht, hopen dat het weer geen spel breker word

Lauda

Berichtdoor Lauda » Do Sep 09, 2010 7:06 pm

Vliegertje, ik ga ook mee.
The mind is like a parachute,
it only functions when its open.

vliegertje

Berichtdoor vliegertje » Do Sep 09, 2010 8:14 pm

hella pol tof nog een trike bij ik vertrek de vrijdag avond miss kunnen we afspreken hoor je nog wel groeten

stefanvercambre

Berichtdoor stefanvercambre » Vr Sep 10, 2010 9:08 am

De organisatie vraagt nu toch om te betalen voor de bijeenkomst via overschrijving. Normaal gezien als je ingeschreven bent, zou je moeten een mailtje krijgen met hun rekeningnummer.
Groeten.
Stefan

vliegertje

Berichtdoor vliegertje » Di Sep 14, 2010 7:36 pm

http://www.postimage.org/image.php?v=aV85Xi

mooie streek zo te zien en veel te bezoeken van uit de lucht nu hopen dat het weer toelaat

Lauda

Reims

Berichtdoor Lauda » Wo Sep 15, 2010 7:14 pm

Ik kreeg volgend bericht van de organisatie in Reims:

Bonjour nous allons vous demander d'attendre car nous avons un soucis avec notre administration DGAC vis a vis des cartes FAI. Nous vous tenons au courant rapidement.
Paul-Antoine Boudet

Hebben jullie dit ook gekregen?
The mind is like a parachute,

it only functions when its open.

stefanvercambre

Berichtdoor stefanvercambre » Vr Sep 17, 2010 10:28 am

Ik heb even contact opgenomen met Paul-Antoine.
Het probleem is dat door het groot aantal inschrijvingen dit treffen aanzien wordt als "manifestation aérienne" en dan wordt het blijkbaar iets ingewikkelder.
Hij is aan het informeren bij de DGAC (lokale Franse luchtvaartautoriteiten) om te zien of eventueel FAI kaarten kunen toegelaten worden, maar blijkbaar heeft hij nog geen akkoord. Hij houdt me zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Voor de personen met een Frans brevet, of ander Europees "staats"brevet (zoals Nederlands brevet) is er geen probleem.

ExpAir
Locatie: Lintsesteenweg 307, 2570 Duffel 015/31.05.87 --- 0495/10.40.30

Berichtdoor ExpAir » Vr Sep 17, 2010 5:26 pm

Spijtig dat het alweer te laat is voor deze manifestatie. Sinds Basse-Ham 2000 moedig ik elke piloot aan om het Frans brevet af te leggen. Ik doe er nog maar eens een pleidooi voor zeker naar nieuwe piloten die de geschiedenis niet meer kennen.

Het kost weinig moeite.
1. Leer goed vliegen .. en het praktische examen kan geen probleem zijn.
2. Leer je theorie dat is sowieso nuttig. (Of leer de vragen van buiten.) en doe je theorie examen in Rijsel. Kan in het Frans of Engels en je mag een Frans-Nederlands gebruiken. (vooraf te vragen)

En dan ben je van die onzin van FAI kaart voorgoed verlost.
<b>Aktiviteitenkalender</b> , meteo , <b>complete linkenpagina</b> , informatieve documenten en tweedehands op :Afbeelding

vliegertje

Berichtdoor vliegertje » Vr Sep 17, 2010 6:28 pm

hans had wel toch een beter voorstel varwacht wi dan weer heel die reeke moe lezen ppffff ben ik maar een simpel jongen dus hou het simpel hé lol

Koene

Juist Hans

Berichtdoor Koene » Vr Sep 17, 2010 8:54 pm

Juist Hans,

Al jaren probeer ik ook piloten aan te moedigen hun Fanse licentie te bekomen.
Destijds heb ik een 2-tal groepsinschrijvingen georganiseerd voor een 10-tal piloten per sessie.
Theretisch examen houdt niets in en een toestel inschrijven is wat admistraties en thats it !!

Destijds heb ik een 2-tal groepsinschrijvingen georganiseerd voor een 10-tal piloten.
Roeland en Filip zijn zinnigs binnenkort hun theoretisch examen in Rijsel te gaan afleggen. Misschien

gr

Koen

micheldekerpel

franse examen

Berichtdoor micheldekerpel » Vr Sep 17, 2010 9:15 pm

Kan iemand zeggen wat de theoretische leerstof is voor het franse examen? Is het dezelfde leerstof als wat we hier moeten kennen voor het examen of komen er zaken bij?Zijn er cursussen in circulatie? Zijn er vragen om van buiten te leren?
Ik zie het wel zitten om dat examen daar af te leggen maar wil er niet onvoorbereid naartoe gaan. Iemand het emailadres van die 2 kandidaten?

Koene

Oei

Berichtdoor Koene » Vr Sep 17, 2010 9:53 pm

VERBETERING VOORGAAND (FOUTIEF) BERICHT

Juist Hans,

Al jaren probeer ik ook piloten aan te moedigen hun Fanse licentie te bekomen.
Destijds heb ik een 2-tal groepsinschrijvingen georganiseerd voor een 10-tal piloten per sessie.
Theoretisch examen houdt niets in en een toestel inschrijven is wat administratie en thats it !!

Roeland en Filip zijn zinnigs binnenkort hun theoretisch examen in Rijsel te gaan afleggen. Misschien kan dit andere piloten motiveren om ook deel te nemen aan eerstkomend examen. Voor het praktisch examen kan ik je doorverwijzen naar Debaque Didier (Vitry-en-Artois)

Gr

Koen

flyingroel

Berichtdoor flyingroel » Za Sep 18, 2010 9:25 am

Piloten die interesse hebben om het examen (theoretisch en praktisch)af te leggen in Frankrijk kunnen mij bereiken via mail : voedersmaes.roeland@scarlet.be.

Het eerstvolgend theoretisch examen gaat door op 9 november 2010. voor 2011 is de kalender nog niet bekend, maar in principe zou het volgende examen eind januari 2011 moeten zijn.

Voor alle duidelijkheid. Ik geef geen opleidingen. Ik kan enkel praktische informatie doorspelen en afspraken maken voor het (samen) afleggen van theoretisch en praktisch examen.

ExpAir

Berichtdoor ExpAir » Zo Sep 19, 2010 8:07 am

@ vliegertje: en toch blijf ik doorgaan. Der moet iemand luis in de pels zijn
@koen: Thx want meestal wordt elke tussenkomst gewoon afgeschoten.
@anderen:

Een goede start om dit examen voor te bereiden is de Guide VFR (voor regelgeving uiteraard want de vragen over aerodynamica, meteo, navigatie etc zijn dezelfde als overal.) http://www.aero-hesbaye.be/pdf_doc/GuideVFR2007.pdf

Ik vind alleen de recentste versie (2011) niet meer terug. Wordt normaal elk jaar uitgegeven en stond steeds op http://www.sia.aviation-civile.gouv.fr.
Daar vind je alles maar uiteraard dan weer te veel maar mist een selectie kan het.

Succes Roeland en Filip..

(btw. de theorie dis ik geef richt zich op dit examen.)
<b>Aktiviteitenkalender</b> , meteo , <b>complete linkenpagina</b> , informatieve documenten en tweedehands op :Afbeelding

ExpAir

Berichtdoor ExpAir » Zo Sep 19, 2010 10:29 am

Btw @ geïnteresseerden: je vindt alle links op de ljnkenpagina op mijn site ook naar oa vragenlijsten. Maar je instructeur blijft het eerst aanspreekpunt.

vliegertje

Berichtdoor vliegertje » Zo Sep 19, 2010 5:17 pm

ik hou het liever gewoon simpel wi,en wacht af en ik heb alle vetrouwen in onze federatie dus komt wel goed nog even gedult voor wie nog kan

stefanvercambre

Berichtdoor stefanvercambre » Ma Sep 20, 2010 2:13 pm

Zopas nog even Polo aan de lijn gehad.
Spijtig genoeg zullen enkel maar Franse licenties met in Frankrijk ingeschreven toestellen aanvaard worden. Dit dus, volgens Polo, omdat het treffen te groot wordt, mbt het aantal inschrijvingen en dus moet alles doorgeven worden aan de DGAC.

Groeten.
Stefan

ExpAir

Berichtdoor ExpAir » Ma Sep 20, 2010 4:37 pm

Merci aan Roeland die me van morgen belde dat je het examen blijkbaar niet meer in het Engels kan doen. Destijds kon dat wel. Spijtig.
Naar de reden kan ik gissen maar zeker is het niet. Ik vermoed; sinds een tweetal jaar moet je voor je radio examen een taaltest doen om de drie jaar. Het Franse chauvinisme heeft bereikt dat naast het Engels en het Russisch ook het Frans een officiële taal in de luchtvaart is. Mogelijks zijn ze er daardoor van af gestapt.

Als er nog eens iemand de vraag stelt naar een woordenboek of dat nog mag dan weten we dat ook opnieuw. Ik had de mijne destijds bij maar dat mocht niet maar wel met een van hen. (vooraf te vragen)

Koene

Behalen Franse licentie:

Berichtdoor Koene » Di Sep 21, 2010 7:23 pm

Voor de piloten die de Franse licentie zouden willen behalen verwijs ik naar de pagina THEORIE & TIPS

http://paramotorforum.be/viewforum.php?f=5
Groeten

KOEN

stefanvercambre

Frans Brevet

Berichtdoor stefanvercambre » Wo Sep 22, 2010 3:16 pm

Voor de personen die de Franse taal niet machtig zijn, is er misschien nog een oplossing: het brevet halen in Nederland, dan mag je ook legaal vliegen in Frankrijk, zoals uit onderstaand extract uit de Franse wetgeving blijkt :

Je possède un ULM identifié en Europe (hors France), puis-je voler en France ?

l'instruction du 14 novembre 2000 permet à tout européen de pouvoir venir voler en France sans limite à la condition que sa licence ait été délivrée par son Etat ou un organisme délégué par son Etat et que son aéronef réponde aux conditions de son pays ainsi qu'aux conditions françaises.
Les ULM non tenus d'avoir une identification dans leur pays doivent s'adresser, avant de venir sur le territoire français, à la première délégation territoriale concernée par le survol.

Of je kan ook wachten tot er een wetgeving komt in België, dan zullen we ook zonder probleem in Frankrijk kunnen vliegen.

Beste groeten.
Stefan

Frederik

Berichtdoor Frederik » Wo Okt 06, 2010 11:41 am

En? Wie gaat er nu zaterdag effectief naar Reims?

stefanvercambre

Reims

Berichtdoor stefanvercambre » Wo Okt 06, 2010 4:52 pm

Volgens mijn weten momenteel enkel Ben Ubachs en mezelf.
Wie gaat er nog ?

Terug naar “Samen vliegen”